Wat is integratieve kindercoaching?

Integratieve kindercoaching is er voor kinderen tussen de 4 en 12 jaar die een slimme tip of goed advies kunnen gebruiken. Ik help kinderen die om welke reden dan ook niet lekker in hun vel zitten, want soms kan je kind wel wat extra hulp gebruiken in een ‘moeilijke’ situatie. Als ouders ben je betrokken, maar daardoor weet je niet altijd hoe je het beste kunt helpen. Je zoon of dochter heeft al veel geprobeerd, maar het wil niet helpen en jullie weten niet of er nog meer mogelijkheden zijn. Dan is het fijn als iemand van buitenaf even meekijkt en meehelpt.

Het bijzondere aan de integratieve manier van werken is dat het een kindgericht  coachingstraject is, omdat het kind zelf als deskundige van het probleem wordt ingezet. Alle facetten waar de oorzaak van het probleem kan liggen, worden meegenomen. Het kind weet, bewust of onbewust, zelf het beste hoe het zit en wat er nodig is. Het kind is deskundig op zichzelf en heeft het recht en de mogelijkheid in zich om zichzelf te helpen.

Ieder kind laat zichzelf en het probleem op eigen wijze zien.
Een kind dat hier in mijn praktijk komt, laat vaak gedrag zien waar hij- of zijzelf last van heeft, of waar anderen last van hebben. Dit gedrag kan een manier zijn waarop het kind heeft leren omgaan met een bepaald gevoel zoals bijvoorbeeld: verdriet, angst of machteloosheid.

De echte klacht ligt meestal achter het gedrag dat het kind laat zien. Veel voorkomende veranderingen in het gedrag zijn:

  • ongehoorzaam doen of juist te braaf doen;
  • moe, boos en geïrriteerd raken door hun zus(jes) of broer(tjes);
  • zeuren of nergens zin in hebben;
  • verdrietig zijn;
  • moeilijk slapen of in slaap vallen;
  • andere kinderen pesten.

Een verandering in het gedrag kan door veel verschillende redenen ontstaan. Het hoeft niet altijd te gaan om een negatieve ervaring. Het kan ook zijn dat het kind met een hulpvraag zit. Kinderen kunnen bij mij komen als ze bijvoorbeeld:

  •  last hebben van mensen die hen niet begrijpen zoals suffe juffen, vervelende meesters of onbegrijpelijke ouders;
  • een verandering meemaken zoals een verhuizing of scheiding;
  • meer lol en zelfvertrouwen willen hebben;
  • niet weten hoe ze vrienden kunnen maken;
  • stress, afwijzing of nare gevoelens beter willen leren verdragen;
  • durf en moed willen leren ontwikkelen;
  • ellende of pech hebben meegemaakt en nu  iets fijns willen voor zichzelf;
  • ergens anders last van hebben, waardoor ze te weinig plezier hebben.

Om achter de reden van het gedrag te komen, maak ik tijdens de coachingsessies gebruik van allerlei vormen van spel, visualisaties, ontspanningsoefeningen en verhalen. We spelen, bedenken een verhaal, knutselen, tekenen of gaan lekker naar buiten. Het ene kind wil graag praten en een ander kind neemt mij spelend mee naar zijn of haar binnenwereld. Doordat het kind mij toelaat in zijn of haar binnenwereld, kunnen we samen achter de reden van het gedrag komen. Hierin ligt de oplossing voor de klacht die het kind gaat oplossen op zijn of haar eigen tempo.

Ieder kind is anders en wil geholpen worden op een manier die bij hem of haar past.
Als ik achter de reden van het gedrag ben, richt ik me daarom op de kracht en de kwaliteiten van het kind, waardoor het zich sterker gaat voelen en zijn of haar problemen beter zelf kan oplossen. Spelenderwijs ontdekt het kind:

  • beter wie hij/zij is;
  • wat hij/zij leuk vindt;
  • waar hij/zij goed in is;
  • wat nog lastig is, wat hij/zij dan precies doet en hoe hij/zij zich dan voelt.

Het kind weet uiteindelijk zelf precies wat hij/zij nodig heeft om zichzelf verder te helpen en te veranderen en hoe hij/zij dit moet doen.

Het is mijn passie om kinderen die vastlopen zo te begeleiden dat zij de oplossing en kracht in zichzelf (terug)vinden.

JE MAG ME ALTIJD BELLEN!

Jerusalem | Heuvelstraat 4
5801 CS Venray

  06 23 83 23 14
  trude@bij-Trude.nl